Nascholing Kwalitatief onderzoek Boost

Breng jouw kennis op peil over kwalitatief onderzoek. We gaan (gelukkig) steeds meer luisteren naar patiënten en zorgprofessionals, en deze methode helpt om gestructureerd inzicht te krijgen in ervaringen en denkbeelden van patiënten.

Hoe hebben zij een slecht nieuws gesprek ervaren of de keuze voor een behandeltraject? Waarom gebruiken zij medicatie niet zoals voorgeschreven of bezoeken (en belasten) zij wekelijks de huisarts?

Ook als je als PA of VS niet zelf onderzoek gaat doen, blijft het belangrijk onderzoek kritisch te blijven beoordelen om te kunnen toepassen in de praktijk. 

Nascholing: Kwalitatief Onderzoek Boost

Breng jouw kennis op peil over kwalitatief onderzoek. We gaan (gelukkig) steeds meer luisteren naar patiënten en zorgprofessionals, en deze methode helpt om gestructureerd inzicht te krijgen in ervaringen en denkbeelden van patiënten.

Hoe hebben zij een slecht nieuws gesprek ervaren of de keuze voor een behandeltraject? Waarom gebruiken zij medicatie niet zoals voorgeschreven of bezoeken (en belasten) zij wekelijks de huisarts?

Ook als je als PA of VS niet zelf onderzoek gaat doen, blijft het belangrijk onderzoek kritisch te blijven beoordelen om te kunnen toepassen in de praktijk. 

Nascholing: Kwalitatief Onderzoek Boost

Breng jouw kennis op peil over kwalitatief onderzoek. We gaan (gelukkig) steeds meer luisteren naar patiënten en zorgprofessionals, en deze methode helpt om gestructureerd inzicht te krijgen in ervaringen en denkbeelden van patiënten.

Hoe hebben zij een slecht nieuws gesprek ervaren of de keuze voor een behandeltraject? Waarom gebruiken zij medicatie niet zoals voorgeschreven of bezoeken (en belasten) zij wekelijks de huisarts?

Ook als je als PA of VS niet zelf onderzoek gaat doen, blijft het belangrijk onderzoek kritisch te blijven beoordelen om te kunnen toepassen in de praktijk. 

Nascholing: Kwalitatief Onderzoek Boost

Breng jouw kennis op peil over kwalitatief onderzoek. We gaan (gelukkig) steeds meer luisteren naar patiënten en zorgprofessionals, en deze methode helpt om gestructureerd inzicht te krijgen in ervaringen en denkbeelden van patiënten.

Hoe hebben zij een slecht nieuws gesprek ervaren of de keuze voor een behandeltraject? Waarom gebruiken zij medicatie niet zoals voorgeschreven of bezoeken (en belasten) zij wekelijks de huisarts?

Ook als je als PA of VS niet zelf onderzoek gaat doen, blijft het belangrijk onderzoek kritisch te blijven beoordelen om te kunnen toepassen in de praktijk. 

Wat bereik je met deze nascholing?

Je frist je kennis op van belangrijke basisbegrippen binnen kwalitatief onderzoek.

Je kunt onderzoeksvragen herkennen die zich lenen voor kwalitatief onderzoek.

Je kunt de methode van kwalitatief onderzoek kritisch beoordelen.

Je vergroot kennis over het opzetten van kwalitatief onderzoek.

Jolien - WYS Onderzoek

'Door te luisteren naar de verhalen van patienten en zorgprofessionals kunnen we de kwaliteit van zorg verbeteren. Daarvoor gebruik je kwalitatief onderzoek.'

Jolien van der Geugten

'Door te luisteren naar de verhalen van patienten en zorgprofessionals kunnen we de kwaliteit van zorg verbeteren. Daarvoor gebruik je kwalitatief onderzoek.'

Jolien van der Geugten

Jolien - WYS Onderzoek

Wat zeggen anderen over de cursus

“Het is een zeer vriendelijke, duidelijk en goed gestructureerde nascholing waarin alles aan bod komt om de kennis weer mee op te frissen.” Henriëtte Polonio (Physician Assistant).

“Goede opfrissing van een deel van de wetenschapsmodule in PA opleiding en tevens wat nieuwe aanvullingen en verdieping.” Jos (Physician Assistant).

"Leuke en leerzame e-learning."

"Goede cursus om de kennis weer op te frissen en enthousiast te worden over wetenschappelijk onderzoek!"

"Ik vond het goed: interactief en toch online."

Carola_Doornbos_Fotografie-6798

Met kwalitatief onderzoek gebruik je een wetenschappelijke methode om inzicht te krijgen in verhalen van mensen. Je interviewt mensen individueel of in een groep. Je bedenkt van tevoren welke onderwerpen je bespreekt. Je neemt de interviews op, analyseert en beschrijft de resultaten.

Wanneer ik als docent aan mijn masterstudenten kwalitatief onderzoek voorstelde, kozen zij vaak liever voor kwantitatief onderzoek. Dat zou beter zijn. Meer worden gewaardeerd in de praktijk. Maar ik zeg altijd: de methode die je kiest ligt aan het vraagstuk waar je onderzoek naar wil doen.

De studenten die in gesprek gingen met patiënten, kregen inzicht in hun denkbeelden en ervaringen. Hoe hebben zij een slecht nieuws gesprek ervaren of de keuze voor een behandeltraject? Waarom gebruiken zij medicatie niet zoals voorgeschreven of bezoeken (en belasten) zij wekelijks de huisarts?

Heb je een vraag? Stuur mij een e-mail, ik hoor graag van je!

CRKBO_Docent

Over Jolien

Dr. Jolien van der Geugten werkte ruim zeven jaar als docent wetenschappelijke vorming bij de masters Advanced Nursing Practice en Physician Assistant bij Hogeschool Inholland.

Zij gaf college over het beoordelen en uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek, en zij begeleidde studenten bij de uitvoering.

Zij promoveerde op onderzoek naar seksuele en reproductieve gezondheid in Ghana aan de Universiteit Maastricht. Zij heeft ervaring met het uitvoeren van zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek in Nederland, Oost-Europa en Ghana.